BureauTaal
  • Home
  • Wat we doen
    • Opleiden
    • Begrijpelijk schrijven
    • Organisatieadvies
  • Eenvoudig Nederlands
  • Online
    • E-learning Taalniveau B1
    • E-learning Goed spellen
    • Texamen
    • Zoekeenvoudigewoorden.nl
    • Grondwet-app
  • Nieuws
  • Over BureauTaal
    • Wat drijft ons?
    • Team
    • Onze klanten
    • Testimonials
    • Cedeo-erkenning
    • Boeken en publicaties
    • Werken bij BureauTaal?
    • Voorwaarden en klachtenregeling
    • BureauTaal op weg naar CO2-neutraal
  • Plain Language Europe
  • Contact

Meld je aan voor onze
e-mailnieuwsbrief

De tien voordelen van begrijpelijke taal

14 november 2018
  1. Iedereen begrijpt je tekst. Nog niet de helft van de mensen begrijpt moeilijke teksten (taalniveau C1). Een tekst in begrijpelijke taal (taalniveau B1) begrijpt bijna iedereen.
  2. Je bereikt het doel van je communicatie. Het doel van zakelijke communicatie is dat mensen een beslissing nemen. En iets gaan doen. In begrijpelijke taal is de kans groter dat mensen de juiste beslissing nemen. En het door jou gewenste gedrag vertonen. Bijvoorbeeld een verzekering nemen. Belasting betalen. Of medicijnen op de goede manier innemen.
  3. Mensen lezen liever eenvoudige teksten. Notariële akten zoals testamenten leest vrijwel niemand. Totdat we een testament in begrijpelijke taal maakten. Mensen lezen die testamenten met plezier. Een notaris vertelde dat hij voor het eerst in zijn carrière zinnige vragen kreeg.
  4. Mensen hebben meer vertrouwen in je. De conclusie van een onderzoeksbureau over een hypotheekofferte in begrijpelijke taal, in de woorden van een klant: ‘Dit is zo transparant. Dit geeft zoveel vertrouwen. Daar kan ik zo voor tekenen.’
  5. Je komt intelligenter over. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Daniel Oppenheimer naar moeilijke en makkelijke teksten. Respondenten denken dat de schrijver van een tekst in begrijpelijke taal intelligenter is. Mensen die indruk willen maken met ingewikkelde teksten slagen daar dus niet in.
  6. Je tekst komt hoger in de zoekresultaten van Google. Een uitgever van fiscale informatie zette de nieuwe teksten in begrijpelijke taal online. En wat bleek? Ze kwamen hoger in de zoekresultaten van Google.
  7. Je hebt lagere uitvoeringskosten. Begrijpelijke taal leidt tot minder vragen en misverstanden. En daardoor tot lagere uitvoeringskosten. Bijvoorbeeld bij gemeentelijke belastingen.
  8. Je maakt minder schrijffouten. Schrijvers van lange, ingewikkelde zinnen raken vaak verstrikt in hun eigen taalpuzzels. En maken daardoor vaker grammaticale fouten. Met begrijpelijke taal heb je daar minder last van.
  9. Je komt vriendelijker over. Uit onderzoek blijkt dat klanten begrijpelijke taal minder formeel en afstandelijk vinden. Zij vinden de schrijver daardoor vriendelijker overkomen.
  10. Je omzet en winst zijn hoger. Als mensen kunnen kiezen, kiezen ze de lening, de spaarrekening of de verzekering in begrijpelijke taal. Want begrijpelijke taal geeft meer vertrouwen. Begrijpelijke taal verhoogt je omzet en je winst.

Tien voordelen, geen nadelen. Iedereen kan het leren. Het enige wat je nodig hebt ‘is een beetje genialiteit en veel moed’ (Albert Einstein).

Cartoon van Einstein met de tekst 'Iedereen kan dingen ingewikkelder maken. Wat nodig is, is een beetje genialiteit en heel veel moed om het omgekeerde te doen.'

Nieuws

  • september 30 2025

    Binnenkort live: onze nieuwe website!

  • september 29 2025

    Nieuwe training Begrijpelijk schrijven voor trainees

  • september 18 2025

    Training Begrijpelijk schrijven met AI: jij houdt de regie

376375374
Meer nieuws

Opleidingsagenda

  • 30 oktober 2025

    Opleiding Taal- en Schrijfcoach – Online

    2 online bijeenkomsten van 2 uur
  • 4 november 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van max. 1 uur
  • 1 december 2025

    Begrijpelijk schrijven met AI

    De Goeman - Utrecht Een dagdeel
  • 2 december 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van max. 1 uur
117115119116
Meer opleidingen
BureauTaal
Postbus 179
2810 AD Reeuwijk
T 0345 544 837
info@bureautaal.nl
www.texamen.nl www.glanupegalain.nl www.zoekeenvoudigewoorden.nl
Linkedin
© 2025 Tremani | Sitemap | Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief