Oordelen van respondenten
Sprekender dan deze conclusie zijn de oordelen van de respondenten. Zij vertellen in eigen woorden wat ze van de nieuwe hypotheekofferte vinden:
- ‘Ik vind het zeer helder geschreven, ook voor mensen die helemaal niks van hypotheken af weten. Het is een duidelijke offerte.’
- ‘Ik vind de nieuwe offerte een stuk helderder en beter ten opzichte van de vorige. De veranderde offerte is zonder meer een verbetering. Het is een prima document waarvan ik tegen andere banken zou zeggen: gebruik deze ook maar.’
- ‘Ik zou de oude offerte een 5 geven en deze een 8. Ik ben hier echt heel tevreden over. Het is een grote sprong voorwaarts.’
- ‘Dit is een gigantische verbetering.’
- ‘Ik heb niet het gevoel dat er kleine lettertjes in staan waar ik nog eens goed naar moet kijken. Het is behoorlijk transparant wat je als product aanbiedt. Daar zou ik zo voor kunnen tekenen.’
Vertrouwen
Het belangrijkste effect van de toegankelijke en voor iedereen begrijpelijke hypotheekofferte is dat klanten opnieuw vertrouwen krijgen in de bank. De klant centraal door transparante communicatie blijkt een gouden greep. ‘Het is een eerlijke offerte’, vertrouwde een klant een adviseur van een lokale Rabobank toe. Begrijpelijke financiële communicatie helpt zo mee aan het herstellen van het vertrouwen in banken. En dat lijkt ook commercieel effectief: ‘Daar zou ik zo voor kunnen tekenen’.