Nieuwe website BureauTaal: www.begrijpelijkebijsluiters.nl

16 november 2011

BureauTaal heeft een begrijpelijke bijsluiter ontwikkeld. En deze bijsluiter laten onderzoeken door onderzoeksbureau Intomart GfK. Op www.begrijpelijkebijsluiters.nl staat hoe die begrijpelijke bijsluiter eruitziet, hoe je een begrijpelijke bijsluiter maakt en wat de positieve effecten zijn van begrijpelijke bijsluiters.

Begrijpelijke bijsluiters bij medicijnen hebben 3 voordelen:
  • Patiënten gebruiken hun medicijnen beter. En worden daardoor gezonder.
  • Farmaceuten boeken een hogere omzet. En houden meer geld over voor onderzoek naar nieuwe medicijnen.
  • Minister Schippers bespaart geld. Dat is goed voor de rijksbegroting. En voor de betaalbaarheid van onze gezondheidszorg.

De therapietrouw is erg laag. Tussen de 30 en 70% van de patiënten neemt zijn medicijnen niet of verkeerd. Dat is niet alleen slecht voor patiënten, maar ook voor farmaceuten die daardoor omzet mislopen. En voor de begroting van minister Schippers, die onnodig veel geld uitgeeft aan behandelingen die we hadden kunnen vermijden. Uiteraard kunnen ook zorgverzekeraars veel geld besparen met begrijpelijke bijsluiters.

Een van de factoren die verantwoordelijk is voor de lage therapietrouw, is het feit dat veel patiënten hun bijsluiter niet goed begrijpen. Zij kunnen daardoor hun medicijnen niet goed gebruiken.

BureauTaal heeft een nieuwe bijsluiter ontwikkeld die voldoet aan nationale en internationale wetten en regels. Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft de nieuwe bijsluiter onderzocht. De resultaten van het onderzoek zijn positief.

  • De nieuwe bijsluiter is begrijpelijker
    56% van de respondenten vindt de originele bijsluiter begrijpelijk. De nieuwe bijsluiter vindt 85% van de respondenten begrijpelijk.
  • Bij de nieuwe bijsluiter beantwoorden meer respondenten alle vragen goed
    Bij de originele bijsluiter beantwoordt 52% van de respondenten alle vragen goed. Bij de nieuwe bijsluiter is dat 76%.

  • Bij de nieuwe bijsluiter vinden meer respondenten de juiste tekst
    Uit eyetracking-onderzoek bleek dat bij de nieuwe bijsluiter meer respondenten de juiste tekst vonden.
  • Respondenten vinden de juiste tekst in de nieuwe bijsluiter sneller
    Uit het eyetracking-onderzoek bleek ook dat respondenten bij de nieuwe bijsluiter veel minder tijd nodig hadden om de juiste tekst te vinden.

Ga naar www.begrijpelijkebijsluiters.nl voor meer informatie.