Hieronder vertellen klanten over hun ervaring met het werk van BureauTaal.
Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis
Ramona Verwaal, plv. hoofd PR & communicatie, reageert op een taalanalyse:
"Wat een geweldig werk hebben jullie verricht, ik ben hier heel erg blij mee en heb nu ook een goed beargumenteerd document richting specialisten. Dit document is een heel goed hulpmiddel om de teksten te herschrijven. Fijn dat jullie ook zo snel beschikbaar waren!"
HagaZiekenhuis, afdeling communicatie
Clarinda Kreutzkamp-Duursema, communicatieadviseur:
"Wij hebben als afdeling met plezier de training gevolgd. Het was voor ons een goede opfriscursus eenvoudig schrijven. Sommige van onze eigen teksten bleken toch nog te moeilijk! Een mooie eyeopener. De vele oefeningen, tips en filmpjes waren nuttig. Zo helpt de tip 'zet een persoon in elke zin' om actiever te schrijven. Je bent steeds bewust bezig met het soort tekst, de lezer en wat deze wil weten. Texamen is echt een aanrader; het houdt ons scherp. Je ziet direct het taalniveau en welke onderdelen je kunt verbeteren. Elke tekst op B1-niveau brengt ons weer dichter bij ons doel: begrijpelijk schrijven. Al met al een geslaagde training!"
Gemeente Lochem
Rob Wechstapel, financieel consulent:
"De opleiding draagt bij aan het duidelijker communiceren, in de eerste plaats schriftelijk, maar ook mondeling. Dit maakt het voor mij gemakkelijker om goed stil te staan bij wat ik wil bereiken (wat vraag ik van een ander) en hoe het gevraagde 'binnenkomt' bij een ander.
Eerst was ik nogal sceptisch. Mijn doel was gelijk aan het doel van de training: het krijgen van handvatten om eenvoudig en begrijpelijk te schrijven. Maar dan zonder dat het me meer tijd gaat kosten en dat het teveel "Jip-en-Janneke" wordt. Ik heb inmiddels geleerd dat het alles behalve Jip en Janneke is, maar dat het juist heel goed is om begrijpelijk te schrijven. Daarnaast, op het niveau van Jip en Janneke schrijven is ook nog niet zo gemakkelijk . Ik heb het als een zeer nuttige training ervaren en zal het ook iedereen aanraden. De training laat je op een leuke manier met je eigen taal omgaan voor het dagelijks gebruik."
Gemeente Ridderkerk
José Gerritse, juridisch adviseur:
"De trainingen zijn prima verlopen. Heel enthousiaste reacties, Klare taal staat op de kaart! We hebben een schrijfwijzer. We zijn nu bezig met de vervolgacties na de training. De trainingen voor de nieuwe medewerkers, het herschrijven van de standaardbrieven, de website en gevraagd en ongevraagd coachen van de collega's bijvoorbeeld. Van de 3 trainingen die we hebben georganiseerd in het kader van de juridische kwaliteitszorg, is de training Klare taal wat mij betreft veruit het succesvolst. Ontzettend bedankt!"
Gemeente Súdwest-Fryslân
Opmerkingen van deelnemers na driedaagse training:
- "Ik schrijf veel duidelijker en resultaatgerichter".
- "Ik heb handvatten gekregen om meer structuur in teksten aan te brengen".
- "Het heeft me bewuster gemaakt om vanuit de ontvanger te denken".
- "Ik heb geleerd alleen die informatie op te schrijven die voor de lezer belangrijk is".
- "Het heeft mij weer in de stand gezet: voor wie schrijf ik dit? Heerlijk!"
- "Lekkere praktische cursus waar je meteen iets mee kan en wat meteen effect heeft. Werkt motiverend. Ik ben ontzettend blij dat ik deze cursus heb gevolgd."
- "Lachen, gieren, brullen om je eigen schrijffouten. Ik heb erg genoten."
- "Ik vond het ook erg interessant en leerzaam om de teksten van andere collega's te beoordelen."
- "De leerstof geeft mij echt handvatten om de schrijfstijl die mijn voorkeur heeft, te gaan gebruiken. Ik ben heel erg enthousiast. "
Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid
Sacha Bouman:
"Dank weer voor de geweldige training. Ik heb je boekje gelezen, erg leuk! Mijn teksten voor een werkboek voor patiënten heb ik nog eens gereviseerd, het helpt echt zo'n training.
De training heeft mij een heldere structuur geleerd om therapie te geven via e-mail. Dat maakt het leuker om te doen, maar het is vooral effectiever en efficiënter.
In de training leer je om een helder plan te maken voordat je je mail gaat schrijven. In dat plan beslis je welk gedrag en welke cognities je bij je patiënt wilt bereiken. En op welke vragen van je patiënt je in wilt gaan. Vervolgens leer je in de training om dit eenvoudig en helder op te schrijven.
Mijn mails zijn hierdoor een stuk begrijpelijker geworden. Ik krijg van de patiënt ook duidelijker reacties terug. Ook merk ik dat de mails aanzetten tot concrete verandering van gedrag.
In het begin kost het tijd en moeite om op deze manier te schrijven. Al gauw maak je je deze manier eigen en resulteert het in kortere mails en daardoor tijdwinst. Ik vind het geven van internetbehandeling vooral een stuk leuker sinds de training.
Ons team heeft de training met veel plezier gevolgd. De gerichte feedback van de trainster op onze mails maakte dat we om onszelf konden lachen. Dit maakte dat we elkaar en onszelf op een leuke manier feedback hebben leren geven. In onze intervisie merk je dit duidelijk. We bespreken daarin nu ook mailcontacten. Dan merk ik dat we een gezamenlijke methode hebben geleerd en dat we elkaar daardoor gericht feedback kunnen geven.
De trainster begrijpt cognitieve gedragstherapie overigens zo goed, dat wij haar het liefst per direct hadden willen inhuren als therapeut.
Schrijven voor patiënten is een vaardigheid waarin de meeste therapeuten niet geschoold zijn. Ik raad GGZ-instellingen die starten met E-health dan ook aan om hun teams hierin gericht te trainen. De teams gaan hierdoor ook met meer plezier internetbehandelingen geven."
Rabobank
Deelnemers lezerspanel over nieuwe hypotheekofferte in B1:
- 'Ik vind het zeer helder geschreven, ook voor mensen die helemaal niks van hypotheken af weten. Het is een duidelijke offerte.'
- 'Ik vind de nieuwe offerte een stuk helderder en beter ten opzichte van de vorige. De veranderde offerte is zondermeer een verbetering. Het is een prima document waarvan ik tegen andere banken zou zeggen: gebruik deze ook maar.'
- 'Dit is een gigantische verbetering.'
- 'Ik heb niet het gevoel dat er kleine lettertjes in staan waar ik nog eens goed naar moet kijken. Het is behoorlijk transparant wat je als product aanbiedt. Daar zou ik zo voor kunnen tekenen.'
ABN AMRO
Veronique Brienen, Productmanager Beleggen:
"De training Expert Begrijpelijke Taal was voor mij een heel goede aanvulling op de basistraining. Door de verschillende invalshoeken van de andere 'schrijfexperts' en door het hoge niveau van de oefenstof, ben ik erachter gekomen hoeveel 'expert' ik nu eigenlijk ben. Met humor en respect de juiste feedback krijgen én zelf leren geven, was voor mij een heel waardevol onderdeel van de training. Ik weet beter waar mijn kracht zit en waar ik mezelf nog kan verbeteren. Het heeft me al veel voordeel in mijn dagelijkse werk opgeleverd. Ik kijk met veel plezier terug op de training."