Waar blijft de taal?
Er zijn veel partijen die je kunnen helpen met digitoegankelijk worden en voldoen aan de WCAG-richtlijnen. Maar ze bieden vooral technische oplossingen, zoals voorleessoftware of een contrastrijke website. Eén ding blijft stelselmatig buiten scope: de taal die je gebruikt om informatie over te brengen. Terwijl begrijpelijke taal één van de vier vereisten is.
Minstens 40% van de klanten begrijpt financiële informatie onvoldoende
De Accessibility Act is bedoeld om financiële informatie toegankelijk te maken voor álle klanten. De rol van taal is daarbij cruciaal. Minstens 40% van de klanten begrijpt financiële informatie onvoldoende om goede beslissingen te kunnen nemen. En van de klanten met een beperking kan minstens een derde niet zelfstandig internetbankieren. Er is dus een wereld te winnen.
Begrijpelijke taal geeft vertrouwen
Taal is essentieel voor de effectiviteit van je website of app. En effectief bent je pas echt als je klanten zelfstandig aan de slag kunnen met jouw informatie. Daarvoor moet de taal op je website en over je producten begrijpelijk zijn. Als je klanten snappen waarvoor ze tekenen, geeft hun dat bovendien veel vertrouwen. En het geeft jou juridische rugdekking.
BureauTaal helpt je met begrijpelijke taal
Wil je op tijd aan alle onderdelen van de Accessibility Act voldoen? Of wil je gewoon klantvriendelijker en effectiever communiceren? BureauTaal adviseert je organisatie, traint je medewerkers en herschrijft je communicatie naar begrijpelijke taal. Je kunt ons bereiken via info@bureautaal.nl of via 0345 – 544 835. Neem snel contact op zodat je nog vóór 1 juli aan de toegankelijkheidseisen kunt voldoen.
Meer weten?
We hebben de eisen en getallen gebaseerd op de volgende documenten:
European Accessibility Act
Toegankelijkheidsmonitor Consumenten en Ondernemers 2024
PIAAC onderzoek naar kernvaardigheden volwassenen 2023
Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.