BureauTaal
  • Home
  • Wat we doen
    • Opleiden
    • Begrijpelijk schrijven
    • Organisatieadvies
  • Eenvoudig Nederlands
  • Online
    • E-learning Taalniveau B1
    • E-learning Goed spellen
    • Texamen
    • Zoekeenvoudigewoorden.nl
    • Grondwet-app
  • Nieuws
  • Over BureauTaal
    • Wat drijft ons?
    • Team
    • Onze klanten
    • Testimonials
    • Cedeo-erkenning
    • Boeken en publicaties
    • Werken bij BureauTaal?
    • Voorwaarden en klachtenregeling
    • BureauTaal op weg naar CO2-neutraal
  • Plain Language Europe
  • Contact

Meld je aan voor onze
e-mailnieuwsbrief

Is jouw financiële communicatie al klaar voor de Accessibility Act? Je hebt nog tot 1 juli

16 januari 2025

Werk je in de financiële sector? Dan moeten je website en andere consumenteninformatie  vanaf 1 juli van dit jaar voldoen aan de eisen uit de Accessibility Act. Dat betekent dat iedereen de inhoud moet kunnen waarnemen en je website of app moet kunnen bedienen. Dus ook klanten die blind zijn of een spierziekte hebben. Daarnaast moet iedereen de inhoud en werking van je online diensten kunnen begrijpen. Dus ook klanten die laagtaalvaardig zijn.

Waar blijft de taal?

Er zijn veel partijen die je kunnen helpen met digitoegankelijk worden en voldoen aan de WCAG-richtlijnen. Maar ze bieden vooral technische oplossingen, zoals voorleessoftware of een contrastrijke website. Eén ding blijft stelselmatig buiten scope: de taal die je gebruikt om informatie over te brengen. Terwijl begrijpelijke taal één van de vier vereisten is.

Minstens 40% van de klanten begrijpt financiële informatie onvoldoende

De Accessibility Act is bedoeld om financiële informatie toegankelijk te maken voor álle klanten. De rol van taal is daarbij cruciaal. Minstens 40% van de klanten begrijpt financiële informatie onvoldoende om goede beslissingen te kunnen nemen. En van de klanten met een beperking kan minstens een derde niet zelfstandig internetbankieren. Er is dus een wereld te winnen.

Begrijpelijke taal geeft vertrouwen

Taal is essentieel voor de effectiviteit van je website of app. En effectief bent je pas echt als je klanten zelfstandig aan de slag kunnen met jouw informatie. Daarvoor moet de taal op je website en over je producten begrijpelijk zijn. Als je klanten snappen waarvoor ze tekenen, geeft hun dat bovendien veel vertrouwen. En het geeft jou juridische rugdekking.

BureauTaal helpt je met begrijpelijke taal

Wil je op tijd aan alle onderdelen van de Accessibility Act voldoen? Of wil je gewoon klantvriendelijker en effectiever communiceren? BureauTaal adviseert je organisatie, traint je medewerkers en herschrijft je communicatie naar begrijpelijke taal. Je kunt ons bereiken via info@bureautaal.nl of via 0345 – 544 835. Neem snel contact op zodat je nog vóór 1 juli aan de toegankelijkheidseisen kunt voldoen.

Meer weten?

We hebben de eisen en getallen gebaseerd op de volgende documenten:

European Accessibility Act
Toegankelijkheidsmonitor Consumenten en Ondernemers 2024 
PIAAC onderzoek naar kernvaardigheden volwassenen 2023

Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Nieuws

  • maart 7 2025

    Het belangrijkste aan het begin - Hoe dan?

  • januari 16 2025

    Is jouw financiële communicatie al klaar voor de Accessibility Act? Je hebt nog tot 1 juli

  • oktober 16 2024

    Een korte, toegankelijke e-learning voor korte, toegankelijke e-mails

371370369
Meer nieuws

Opleidingsagenda

  • 4 juni 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van 1 uur
  • 18 juni 2025

    Opleiding Taal- en Schrijfcoach – Online

    2 online bijeenkomsten van 2 uur
111106
BureauTaal
Postbus 179
2810 AD Reeuwijk
T 0345 544 837
info@bureautaal.nl
www.texamen.nl www.glanupegalain.nl www.zoekeenvoudigewoorden.nl
Linkedin
© 2025 Tremani | Sitemap | Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief