BureauTaal
  • Home
  • Wat we doen
    • Opleiden
    • Begrijpelijk schrijven
    • Organisatieadvies
  • Eenvoudig Nederlands
  • Online
    • E-learning Taalniveau B1
    • E-learning Goed spellen
    • Texamen
    • Zoekeenvoudigewoorden.nl
    • Grondwet-app
  • Nieuws
  • Over BureauTaal
    • Wat drijft ons?
    • Team
    • Onze klanten
    • Testimonials
    • Cedeo-erkenning
    • Boeken en publicaties
    • Werken bij BureauTaal?
    • Voorwaarden en klachtenregeling
    • BureauTaal op weg naar CO2-neutraal
  • Plain Language Europe
  • Contact

Meld je aan voor onze
e-mailnieuwsbrief

Informatie van zorgverzekeraars niet altijd goed te begrijpen voor verzekerden

6 april 2022

Verzekerden kunnen ieder jaar een andere zorgverzekeraar kiezen, als ze dat willen. Dat kan van half november tot eind januari. Voor verzekerden is het belangrijk dat zij een keuze kunnen maken op basis van informatie die goed te vinden en begrijpelijk is. Nivel heeft daar onderzoek naar gedaan in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. BureauTaal heeft aan dat onderzoek meegewerkt. Het rapport is gisteren aangeboden aan de Tweede Kamer.

Uit het onderzoek blijkt dat de informatie vaak wel te vinden is op websites van zorgverzekeraars en vergelijkingssites. Maar dat de informatie niet altijd goed te begrijpen is voor alle verzekerden. 

Ingewikkeld taalgebruik 

Ongeveer tweederde van de verzekerden zegt te begrijpen wat wel en niet verzekerd is in de verschillende zorgverzekeringen. Een derde heeft daar moeite mee of begrijpt niet wat wel of niet verzekerd is. Abstracte en formele taal en vaktermen maken het voor veel mensen moeilijk een verzekering te begrijpen.

Verschillen tussen basisverzekeringen onduidelijk

Een groot deel van de verzekerden weet niet wat het verschil is tussen verschillende basisverzekeringen. Voor veel mensen is de informatie over de verschillen tussen natura- en restitutiepolissen niet begrijpelijk. De verschillen die er zijn tussen verschillende naturapolissen van dezelfde zorgverzekeraar zijn nog minder duidelijk. Zorgverzekeraars zijn vaak niet consistent in hun woordgebruik. In de ene basisverzekering gaat het over ‘geselecteerde zorgverleners’ en in de andere over ‘gecontracteerde zorgverleners’. 

Wat adviseert het Nivel?

Nivel adviseert verzekeraars en vergelijkingssites verzekerden begrijpelijker te informeren op hun websites. Minder vaktermen. Minder abstracte worden. Minder formele taal. Consistent gebruik van begrippen.

Nieuws

  • september 30 2025

    Binnenkort live: onze nieuwe website!

  • september 29 2025

    Nieuwe training Begrijpelijk schrijven voor trainees

  • september 18 2025

    Training Begrijpelijk schrijven met AI: jij houdt de regie

376375374
Meer nieuws

Opleidingsagenda

  • 30 oktober 2025

    Opleiding Taal- en Schrijfcoach – Online

    2 online bijeenkomsten van 2 uur
  • 4 november 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van max. 1 uur
  • 1 december 2025

    Begrijpelijk schrijven met AI

    De Goeman - Utrecht Een dagdeel
  • 2 december 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van max. 1 uur
117115119116
Meer opleidingen
BureauTaal
Postbus 179
2810 AD Reeuwijk
T 0345 544 837
info@bureautaal.nl
www.texamen.nl www.glanupegalain.nl www.zoekeenvoudigewoorden.nl
Linkedin
© 2025 Tremani | Sitemap | Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief