Uit het onderzoek blijkt dat de informatie vaak wel te vinden is op websites van zorgverzekeraars en vergelijkingssites. Maar dat de informatie niet altijd goed te begrijpen is voor alle verzekerden.
Ingewikkeld taalgebruik
Ongeveer tweederde van de verzekerden zegt te begrijpen wat wel en niet verzekerd is in de verschillende zorgverzekeringen. Een derde heeft daar moeite mee of begrijpt niet wat wel of niet verzekerd is. Abstracte en formele taal en vaktermen maken het voor veel mensen moeilijk een verzekering te begrijpen.
Verschillen tussen basisverzekeringen onduidelijk
Een groot deel van de verzekerden weet niet wat het verschil is tussen verschillende basisverzekeringen. Voor veel mensen is de informatie over de verschillen tussen natura- en restitutiepolissen niet begrijpelijk. De verschillen die er zijn tussen verschillende naturapolissen van dezelfde zorgverzekeraar zijn nog minder duidelijk. Zorgverzekeraars zijn vaak niet consistent in hun woordgebruik. In de ene basisverzekering gaat het over ‘geselecteerde zorgverleners’ en in de andere over ‘gecontracteerde zorgverleners’.
Wat adviseert het Nivel?
Nivel adviseert verzekeraars en vergelijkingssites verzekerden begrijpelijker te informeren op hun websites. Minder vaktermen. Minder abstracte worden. Minder formele taal. Consistent gebruik van begrippen.