BureauTaal schrijft voorwaarden HEMA Verzekeringen op taalniveau B1

10 april 2012

Jan Willem van Petegem (HEMA Verzekeringen): ‘Voor ons zijn begrijpelijke voorwaarden essentieel. Als klant ga je een contract aan. Dan moet je snappen wat je koopt, dat is logisch. Dat is trouwens bij alle HEMA-producten zo: of je nu boeken via onze site koopt of gordijnen in onze winkel.’

Kortgeleden zijn HEMA verzekeringen en InShared gaan samenwerken. Twee bedrijven met dezelfde filosofie: eenvoud en begrijpelijke taal via internet. Al snel waren ze het erover eens dat het taalniveau van de HEMA-voorwaarden omlaag moest. BureauTaal schreef ze samen met InShared op taalniveau B1.

Martin Keus (InShared): ‘Kijk, de consument wil echt geen moeilijke teksten meer. Die wil duidelijkheid. De consument pakt natuurlijk de voorwaarden erbij als er iets gebeurd is, als hij een probleem heeft. Dan moet je als consument wel kunnen vinden wat je zoekt. En je moet het kunnen begrijpen. Dat is cruciaal voor het vertrouwen van de consument in zijn verzekeraar.’

‘De aanpak van BureauTaal sloot naadloos aan bij onze eigen manier van werken. We hadden geen grote werkgroep, maar een kleine club die slagvaardig werkte. BureauTaal reageerde telkens snel en het lukte ons om snel beslissingen te nemen. We merkten ook dat BureauTaal ervaring had met het schrijven van verzekeringsvoorwaarden. De eerste versie was al een heel eind in de goede richting. Natuurlijk is er wel een spanningsveld tussen het talige en het juridische: als je ècht klantgericht wilt schrijven, moet je op juridisch gebied soms wel wat durven. Ik denk dat wij hier zo ver mogelijk in zijn gegaan.’

Jan Willem van Petegem: ‘We zijn heel erg tevreden met het resultaat. Sommige stukken uit de oude voorwaarden moest ik zelf drie, vier keer lezen voordat ik ze begreep. Nu is ineens duidelijk wat er staat. Eenvoud is een ding van HEMA dus de ingewikkelde voorwaarden waren eigenlijk een uitzondering op onze regel. Binnen HEMA verzekeringen is iedereen het erover eens dat dit een goede stap was. We zijn nu opeens veel meer HEMA geworden, dat is voor ons een belangrijk ding. En onze klanten vinden het prettig.

Martin Keus: ‘Ook wij hebben alleen maar positieve geluiden gehoord, bijvoorbeeld van consumenten op weblogs. Daar lees je dat mensen de voorwaarden duidelijk en concreet vinden, dat ze vinden dat het voorwaarden zijn waarbij je echt weet wat je krijgt en dat de voorwaarden goed leesbaar zijn. En dat dit voorwaarden zijn die echt bij HEMA passen.’