Wat zegt de nieuwe regering over begrijpelijke taal?

17 december 2021

VVD, D66, CDA en ChristenUnie hebben een coalitieakkoord. Zeggen de partijen iets over begrijpelijke taal? Ja, al in de vierde zin!

Voorwoord

In het voorwoord van het coalitieakkoord staat: ‘De sterke overheid die wij voor ons zien heeft oog voor de menselijke maat, is begrijpelijk, bereikbaar en aanspreekbaar door inwoners, en herstelt op die manier het vertrouwen.’

Het coalitieakkoord

De vierde zin van het coalitieakkoord is: ‘Wij willen werken aan een overheid die transparant, toegankelijk en begrijpelijk is.’

Direct Duidelijk

Werken aan een overheid die begrijpelijk is, kan met Direct Duidelijk. Iedere overheidsorganisatie kan ambtenaren leren schrijven in begrijpelijke taal. Ook biedt Direct Duidelijk opleidingen Taal- en schrijfcoach. Voor een blijvend effect van de opleidingen begrijpelijke taal.