BureauTaal kennisbank

Welkom in de B1-bieb van BureauTaal. Hier vind je artikelen, tips en inspiratie over begrijpelijke taal. We delen inzichten, trends en discussies uit het vakgebied. En we kijken verder: naar onderwerpen als inclusieve communicatie en Artificial Intelligence (AI). Alles wat jou helpt om helder te schrijven en beter te communiceren.
B
B
Twee vrouwen in gesprek over empathie in juridische teksten lopen met laptop door gang
Alles over B1-niveau, Juridisch

‘Begrijpelijke taal is vakkennis en empathie in één.’

Je hebt empathie nodig voor een begrijpelijke juridische tekst. Begrijpelijke taal is dus vakkennis en empathie in één.
Alles over B1-niveau, Juridisch

Betere acceptatie door begrijpelijke rechtspraak

Rechterlijke uitspraken hebben grote gevolgen. Ze bepalen de rechtspositie van burgers. Wil je dat gewone burgers echt begrijpen wat er is beslist en ...
Alles over B1-niveau

De kracht van positief formuleren

Op een verjaardag vertelde een familielid me dat hij op vakantie in Frankrijk een snelheidsboete had gekregen. Toch zat hij daar niet zo mee.
Alles over B1-niveau

De oorsprong van onze B1-methode

BureauTaal is sinds 2002 dé deskundige op het gebied van begrijpelijke taal, taalniveau B1.
Alles over B1-niveau, Juridisch

Duidelijke taal voor juristen: mis de afslag niet

Stel, je rijdt in een auto. En je rijdt op de busbaan. Soms mag dat. Dus even goed op de verkeersborden kijken. Aha, het mag alleen als je in een elek...
Leestip
Alles over B1-niveau

Overstappen op begrijpelijke taal: Motiveer je collega’s met een pubquiz

Je weet het zeker: jouw organisatie zou veel winnen met begrijpelijker schrijven. Heldere teksten besparen tijd, verminderen fouten en zorgen voor tev...
person writing on paper
Alles over B1-niveau

Piramidaal schrijven, wat is dat?

Bij BureauTaal zijn we niet van de moeilijke woorden. Piramidaal schrijven is hetzelfde als: begin met het belangrijkste.
Alles over B1-niveau

Slecht nieuws duidelijk én vriendelijk brengen: zo doe je dat!

Slecht nieuws brengen is nooit leuk. Niet voor degene die het ontvangt, en ook niet voor degene die het moet schrijven.
Alles over B1-niveau, Wetten en regels over toegankelijkheid

Waarom begrijpelijke taal in veiligheidsinstructies van levensbelang is

Volgens de Arbowet moeten werkgevers zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Toch zijn nog heel veel veiligheidsinstructies te ingewikkeld.
Alles over B1-niveau

Waarom begrijpelijke taal juist in het onderwijs zo belangrijk is

In het onderwijs toets je wat een leerling of student weet. Maar wat als het taalniveau van de toets te moeilijk is?
verborgen ontmoeting tussen jongeren in steeg
Alles over B1-niveau, Juridisch

Wat heeft taal met criminaliteit te maken?

Bijna 90 procent van de jongeren in de gevangenis heeft een taalstoornis. Bij meer dan driekwart van hen is die stoornis ernstig.
Alles over B1-niveau

Wat is taalniveau B1?

Een tekst op taalniveau B1 is een tekst die voor minstens 80% van de inwoners van Nederland te begrijpen is.
verborgen ontmoeting tussen jongeren in steeg
Alles over B1-niveau, Juridisch

Wat heeft taal met criminaliteit te maken?

Bijna 90 procent van de jongeren in de gevangenis heeft een taalstoornis. Bij meer dan driekwart van hen is die stoornis ernstig.
Alles over B1-niveau, Juridisch

Betere acceptatie door begrijpelijke rechtspraak

Rechterlijke uitspraken hebben grote gevolgen. Ze bepalen de rechtspositie van burgers. Wil je dat gewone burgers echt begrijpen wat er is beslist en ...
Alles over B1-niveau, Juridisch

Duidelijke taal voor juristen: mis de afslag niet

Stel, je rijdt in een auto. En je rijdt op de busbaan. Soms mag dat. Dus even goed op de verkeersborden kijken. Aha, het mag alleen als je in een elek...
Leestip
Alles over B1-niveau

Overstappen op begrijpelijke taal: Motiveer je collega’s met een pubquiz

Je weet het zeker: jouw organisatie zou veel winnen met begrijpelijker schrijven. Heldere teksten besparen tijd, verminderen fouten en zorgen voor tev...
Twee vrouwen in gesprek over empathie in juridische teksten lopen met laptop door gang
Alles over B1-niveau, Juridisch

‘Begrijpelijke taal is vakkennis en empathie in één.’

Je hebt empathie nodig voor een begrijpelijke juridische tekst. Begrijpelijke taal is dus vakkennis en empathie in één.
Leestip
Juridisch

Waarom taal niet neutraal is

We denken vaak dat we in een tekst gewoon informatie geven. Maar taal doet meer. Teksten geven iemand toegang – of ze sluiten uit.
Alles over B1-niveau

Waarom begrijpelijke taal juist in het onderwijs zo belangrijk is

In het onderwijs toets je wat een leerling of student weet. Maar wat als het taalniveau van de toets te moeilijk is?
Juridisch, Wetten en regels over toegankelijkheid

Voldoet jouw financiële communicatie aan de Accessibility Act?

Werk je in de financiële sector? Dan moet al je klantinformatie vanaf 1 juli 2025 voldoen aan de eisen uit de Accessibility Act.
verborgen ontmoeting tussen jongeren in steeg
Alles over B1-niveau, Juridisch

Wat heeft taal met criminaliteit te maken?

Bijna 90 procent van de jongeren in de gevangenis heeft een taalstoornis. Bij meer dan driekwart van hen is die stoornis ernstig.
Alles over B1-niveau, Juridisch

Betere acceptatie door begrijpelijke rechtspraak

Rechterlijke uitspraken hebben grote gevolgen. Ze bepalen de rechtspositie van burgers. Wil je dat gewone burgers echt begrijpen wat er is beslist en ...
Alles over B1-niveau, Juridisch

Duidelijke taal voor juristen: mis de afslag niet

Stel, je rijdt in een auto. En je rijdt op de busbaan. Soms mag dat. Dus even goed op de verkeersborden kijken. Aha, het mag alleen als je in een elek...
Leestip
Alles over B1-niveau

Overstappen op begrijpelijke taal: Motiveer je collega’s met een pubquiz

Je weet het zeker: jouw organisatie zou veel winnen met begrijpelijker schrijven. Heldere teksten besparen tijd, verminderen fouten en zorgen voor tev...
Twee vrouwen in gesprek over empathie in juridische teksten lopen met laptop door gang
Alles over B1-niveau, Juridisch

‘Begrijpelijke taal is vakkennis en empathie in één.’

Je hebt empathie nodig voor een begrijpelijke juridische tekst. Begrijpelijke taal is dus vakkennis en empathie in één.
Leestip
Juridisch

Waarom taal niet neutraal is

We denken vaak dat we in een tekst gewoon informatie geven. Maar taal doet meer. Teksten geven iemand toegang – of ze sluiten uit.
Alles over B1-niveau

Waarom begrijpelijke taal juist in het onderwijs zo belangrijk is

In het onderwijs toets je wat een leerling of student weet. Maar wat als het taalniveau van de toets te moeilijk is?
Juridisch, Wetten en regels over toegankelijkheid

Voldoet jouw financiële communicatie aan de Accessibility Act?

Werk je in de financiële sector? Dan moet al je klantinformatie vanaf 1 juli 2025 voldoen aan de eisen uit de Accessibility Act.
BureauTaal helpt organisaties om helder te communiceren op taalniveau B1. Dat bereiken we met trainingen, tekst en advies.
© 
2026
Tremani

Werken bij BureauTaal?

BureauTaal is gespecialiseerd in schrijven op taalniveau B1. We helpen overheden, zorginstellingen en bedrijven om een begrijpelijke organisatie te worden. Dat doen we door schrijftrainingen te geven aan de vakmensen binnen zo’n organisatie. Daarnaast herschrijven we hun moeilijke teksten naar taalniveau B1. Zo zorgen we dat organisaties efficiënter én klantvriendelijker gaan werken.
Op dit moment zijn we niet op zoek naar een nieuwe collega. Maar in de toekomst misschien weer wel. Wil je bij ons werken? Stuur dan gerust een open sollicitatie naar floor@bureautaal.nl.