Prinses Máxima wil begrijpelijke taal van banken

6 maart 2009
Prinses Máxima wil dat banken consumenten informeren in begrijpelijke taal. Prinses Máxima zei dat in een toespraak op  3 maart 2009. Zij hield de toespraak voor de  Global Alliance for Banking on Values, bij de Triodos Bank in Zeist.
Prinses Máxima zei onder andere dit: ‘Als we praten over financiële dienstverlening aan consumenten, is één ding belangrijk. De toegankelijkheid van financiële diensten is cruciaal. Daarom hebben we goed geïnformeerde consumenten nodig. Die begrijpen wat hun verplichtingen zijn. En die hun verplichtingen kunnen nakomen. Als mensen geld lenen, zijn ze afhankelijk van een bank die hun eerlijk behandelt. En die hun klanten duidelijke en begrijpelijke voorwaarden geeft.

De wereldwijde financiële crisis is voor een deel veroorzaakt door een gebrek aan transparantie. En door het verstrekken van leningen die consumenten niet begrepen en die niet bij hen pasten. De overheid zou regels moeten maken die financiële dienstverleners verplichten begrijpelijke financiële informatie te geven aan consumenten. En de overheid zou burgers moeten helpen financiële producten beter te begrijpen. En ook is het een taak van banken om consumenten te beschermen en hen in begrijpelijke taal te informeren.’

Prinses Máxima hield haar toespraak in het Engels: ‘When we talk about financial inclusion, one issue is key. While access to financial services is crucial, it requires informed consumers who understand the obligation they are undertaking and have the ability to fulfil it.  If people are borrowing money, they depend on a lender treating them fairly, with clear and transparent loan terms.

The current global financial crisis is in part due to the absence of these factors, and to overzealous marketing of inappropriate loan products to vulnerable consumers, many of whom did not fully understand what they were getting themselves into.  There's an appropriate role for the government in establishing "light touch" but adequate, market regulation, and establishing and promoting effective programs that inform consumers about financial services: financial education. And it is the role of banks and microfinance institutions to have consumer protection and transparency written into the DNA of their organization.’

Bron: www.koninklijkhuis.nl