Het voorgeschreven adembeschermingsmiddel
Wesley en Monim werken met schadelijke stoffen. Gelukkig hangt er in de fabriek een veiligheidsinstructie die hun vertelt hoe ze zich daartegen kunnen beschermen. In de instructie staat dit:
‘Bij werkzaamheden en in omstandigheden waarbij gevaar bestaat voor het inademen van schadelijke stoffen dient het voorgeschreven adembeschermingsmiddel te worden gebruikt.’
Een voorgeschreven adembeschermingsmiddel? Dat dient te worden gebruikt? Door wie dan? De schrijver spreekt niemand aan. Het gevaar is dan ook dat niemand zich aangesproken voelt. Voor Wesley en Monim niet zo prettig. Beter schrijven we veiligheidsinstructies concreet en actief. Bijvoorbeeld zo:
‘Doet u werk waarbij giftige gassen kunnen vrijkomen? Of bent u op een plaats waar giftige gassen kunnen vrijkomen? Gebruik dan masker X.’
Wie doet wat?
Als je je werknemers wilt beschermen, moet je regels en instructies maken die concreet en actief zijn. Die precies vertellen wie wat wanneer moet doen. Kortom, die zijn geschreven op taalniveau B1. Dan hebben ze een groter effect. Want zeg nou zelf, gaan Wesley en Monim, en u en wij begrijpen wat deze instructie van ons vraagt?
‘U neemt de verkorte remproef in overleg met het LBM volgens de instructie in de materieelgids als de controlekaart materieel niet is afgetekend.’
Schrijf het in B1. Wel zo duidelijk. Je leert het met de elektronische opleiding ‘Begrijpelijke veiligheidsinstructies’. Kijk op leereenvoudigschrijven.nl.
Mr. Jip van Harten en dr. Janneke Bavelinck
‘Neem de verkorte remproef’
We hebben in Nederland veel bereikt als het gaat om de verbetering van arbeidsomstandigheden van werknemers. We hebben de Arbeidsomstandighedenwet en andere wetten. We hebben de Arbeidsinspectie en talloze andere inspecties. En we hebben veiligheidsinstructies. Vrij onbegrijpelijke veiligheidsinstructies…