‘Houd het simpel’, zegt de Nationale Ombudsman over digitale formulieren van de overheid

27 augustus 2019

Digitale formulieren van de overheid moeten gebruikersvriendelijker, concludeert de Nationale Ombudsman. De overheid besteedt al wel veel aandacht aan digitale formulieren. Maar toch krijgt de nationale Ombudsman er regelmatig klachten over van burgers. Daarom onderzocht hij wat burgers vinden van de digitale formulieren van de overheid. En of de overheid met de wensen van burgers rekening houdt.

Burgers al vroeg erbij betrekken

Formulierenmakers moeten al veel eerder burgers betrekken bij het ontwerp van een formulier. Burgers willen eenvoudige taal en overzichtelijke formulieren. En het moet bijvoorbeeld gemakkelijk zijn om bijlagen te uploaden. ‘Houd het simpel’, is daarom het advies van de Ombudsman. En als een formulier online staat, vraag burgers dan naar hun ervaringen. Neem deze feedback serieus en ga ermee aan de slag

Begrijpelijke taal

Bij gemeenten, waterschappen en andere overheden geven we trainingen waarin we ambtenaren leren om begrijpelijke en gebruikersvriendelijke formulieren in begrijpelijke taal te maken.

 

Lees hier het bericht van de Nationale Ombudsman.