BureauTaal
  • Home
  • Wat we doen
    • Opleiden
    • Begrijpelijk schrijven
    • Organisatieadvies
  • Eenvoudig Nederlands
  • Online
    • E-learning Taalniveau B1
    • E-learning Goed spellen
    • Texamen
    • Zoekeenvoudigewoorden.nl
    • Grondwet-app
  • Nieuws
  • Over BureauTaal
    • Wat drijft ons?
    • Team
    • Onze klanten
    • Testimonials
    • Cedeo-erkenning
    • Boeken en publicaties
    • Werken bij BureauTaal?
    • Voorwaarden en klachtenregeling
    • BureauTaal op weg naar CO2-neutraal
  • Plain Language Europe
  • Contact

Meld je aan voor onze
e-mailnieuwsbrief

Hoge Raad: begrijpelijke taal verplicht

7 juni 2009
De Hoge Raad heeft op 5 juni 2009 beslist dat financiële dienstverleners consumenten in begrijpelijke taal moeten informeren over ingewikkelde financiële producten. Doen financiële dienstverleners dit niet? Dan moeten zij hun consumenten de schade vergoeden.

De Hoge Raad deed vrijdag 5 juni uitspraak in drie proefprocessen over aandelenlease-producten. Consumenten kochten aandelen met geleend geld. Het risico dat consumenten met deze producten lopen is groot: als de koersen van aandelen dalen, hebben consumenten van deze producten een schuld die zij moeten terugbetalen.

De Hoge Raad heeft beslist dat financiële dienstverleners bij de verkoop van dit soort producten een ‘bijzondere zorgplicht’ hebben. Dit betekent dat financiële dienstverleners consumenten in ‘duidelijke en niet mis te verstane bewoordingen’ moeten waarschuwen voor de risico’s. Doen financiële dienstverleners dit niet? Dan moeten financiële dienstverleners consumenten de schade vergoeden.

De Hoge Raad heeft ook bepaald voor welke consumenten de financiële informatie begrijpelijk moet zijn. Want wat voor de ene consument begrijpelijk is, kan voor de andere consument onbegrijpelijk zijn. De Hoge Raad heeft beslist dat financiële informatie begrijpelijk moet zijn voor ‘een gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument’.

Wat is volgens de Hoge Raad ‘een gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument’? De Hoge Raad probeert te definiëren wat dit is:

  • Een ‘gewone’ consument is iemand zonder specifieke deskundigheid van het product.
  • Een ‘gemiddeld geïnformeerde’ consument is iemand die tot de leerplichtige leeftijd naar school is geweest.
  • En een ‘omzichtige en oplettende’ consument is iemand die ‘weet dat hij niet alles weet’. Iemand ‘die uitkijkt wat hij doet’. Iemand ‘die niet alles voor zoete koek aanneemt’.

Taalniveau B1 (eenvoudig Nederlands) is daarmee het juiste taalniveau voor financiële informatie. Want verreweg de meeste mensen die tot de leerplichtige leeftijd in Nederland naar school zijn geweest, kunnen teksten op taalniveau B1 begrijpen. Voor teksten op een hoger taalniveau geldt dit niet.

Bron: www.rechtspraak.nl (LJN BH2815, LJN BH2811 en LJN BH2822)

Nieuws

  • maart 7 2025

    Het belangrijkste aan het begin - Hoe dan?

  • januari 16 2025

    Is jouw financiële communicatie al klaar voor de Accessibility Act? Je hebt nog tot 1 juli

  • oktober 16 2024

    Een korte, toegankelijke e-learning voor korte, toegankelijke e-mails

371370369
Meer nieuws

Opleidingsagenda

  • 2 september 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van max. 1 uur
  • 7 oktober 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

  • 30 oktober 2025

    Opleiding Taal- en Schrijfcoach – Online

    2 online bijeenkomsten van 2 uur
  • 4 november 2025

    Opleiding Schrijven op taalniveau B1 – Online

    Planning na startbijeenkomst in overleg: 3 bijeenkomsten van max. 1 uur
113114117115
Meer opleidingen
BureauTaal
Postbus 179
2810 AD Reeuwijk
T 0345 544 837
info@bureautaal.nl
www.texamen.nl www.glanupegalain.nl www.zoekeenvoudigewoorden.nl
Linkedin
© 2025 Tremani | Sitemap | Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief