BureauTaal kennisbank

Welkom in de B1-bieb van BureauTaal. Hier vind je artikelen, tips en inspiratie over begrijpelijke taal. We delen inzichten, trends en discussies uit het vakgebied. En we kijken verder: naar onderwerpen als inclusieve communicatie en Artificial Intelligence (AI). Alles wat jou helpt om helder te schrijven en beter te communiceren.
B
B
Alles over B1-niveau, Juridisch

‘Begrijpelijke taal is vakkennis en empathie in één.’

Ik ging meteen rechtop zitten. Want dat is precies wat ik ervaar als we begrijpelijke teksten schrijven.
Alles over B1-niveau

De kracht van positief formuleren

Op een verjaardag vertelde een familielid me dat hij op vakantie in Frankrijk een snelheidsboete had gekregen. Toch zat hij daar niet zo mee.
Alles over B1-niveau

De oorsprong van onze B1-methode

BureauTaal is sinds 2002 dé deskundige op het gebied van begrijpelijke taal, taalniveau B1.
Leestip
Alles over B1-niveau

Overstappen op begrijpelijke taal: Motiveer je collega’s met een pubquiz

Je weet het zeker: jouw organisatie zou veel winnen met begrijpelijker schrijven. Heldere teksten besparen tijd, verminderen fouten en zorgen voor tev...
person writing on paper
Alles over B1-niveau

Piramidaal schrijven!

Bij BureauTaal zijn we niet van de moeilijke woorden. Piramidaal schrijven is hetzelfde als: begin met het belangrijkste.
Alles over B1-niveau

Slecht nieuws duidelijk én vriendelijk brengen: zo doe je dat!

Slecht nieuws brengen is nooit leuk. Niet voor degene die het ontvangt, en ook niet voor degene die het moet schrijven.
Alles over B1-niveau, Wetten en regels over toegankelijkheid

Waarom begrijpelijke taal in veiligheidsinstructies van levensbelang is

Volgens de Arbowet moeten werkgevers zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Toch zijn nog heel veel veiligheidsinstructies te ingewikkeld.
Alles over B1-niveau

Waarom begrijpelijke taal juist in het onderwijs zo belangrijk is

In het onderwijs toets je wat een leerling of student weet. Maar wat als het taalniveau van de toets te moeilijk is?
Alles over B1-niveau

Wat is taalniveau B1?

Een tekst op taalniveau B1 is een tekst die voor minstens 80% van de inwoners van Nederland te begrijpen is.
Leestip
Alles over B1-niveau

Overstappen op begrijpelijke taal: Motiveer je collega’s met een pubquiz

Je weet het zeker: jouw organisatie zou veel winnen met begrijpelijker schrijven. Heldere teksten besparen tijd, verminderen fouten en zorgen voor tev...
Alles over B1-niveau, Juridisch

‘Begrijpelijke taal is vakkennis en empathie in één.’

Ik ging meteen rechtop zitten. Want dat is precies wat ik ervaar als we begrijpelijke teksten schrijven.
Leestip
Juridisch

Waarom taal niet neutraal is

We denken vaak dat we in een tekst gewoon informatie geven. Maar taal doet meer. Teksten geven iemand toegang – of ze sluiten uit.
Alles over B1-niveau

Waarom begrijpelijke taal juist in het onderwijs zo belangrijk is

In het onderwijs toets je wat een leerling of student weet. Maar wat als het taalniveau van de toets te moeilijk is?
Juridisch, Wetten en regels over toegankelijkheid

Voldoet jouw financiële communicatie aan de Accessibility Act?

Werk je in de financiële sector? Dan moet al je klantinformatie vanaf 1 juli 2025 voldoen aan de eisen uit de Accessibility Act.
Alles over B1-niveau, Wetten en regels over toegankelijkheid

Waarom begrijpelijke taal in veiligheidsinstructies van levensbelang is

Volgens de Arbowet moeten werkgevers zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Toch zijn nog heel veel veiligheidsinstructies te ingewikkeld.
Alles over B1-niveau

Slecht nieuws duidelijk én vriendelijk brengen: zo doe je dat!

Slecht nieuws brengen is nooit leuk. Niet voor degene die het ontvangt, en ook niet voor degene die het moet schrijven.
AI tool laptop
B1 blijven doen, AI

Hoe AI je kan helpen om begrijpelijk te schrijven

AI-programma's als ChatGPT en Copilot maken je tekst in korte tijd korter, simpeler of actiever.
Leestip
Alles over B1-niveau

Overstappen op begrijpelijke taal: Motiveer je collega’s met een pubquiz

Je weet het zeker: jouw organisatie zou veel winnen met begrijpelijker schrijven. Heldere teksten besparen tijd, verminderen fouten en zorgen voor tev...
Alles over B1-niveau, Juridisch

‘Begrijpelijke taal is vakkennis en empathie in één.’

Ik ging meteen rechtop zitten. Want dat is precies wat ik ervaar als we begrijpelijke teksten schrijven.
Leestip
Juridisch

Waarom taal niet neutraal is

We denken vaak dat we in een tekst gewoon informatie geven. Maar taal doet meer. Teksten geven iemand toegang – of ze sluiten uit.
Alles over B1-niveau

Waarom begrijpelijke taal juist in het onderwijs zo belangrijk is

In het onderwijs toets je wat een leerling of student weet. Maar wat als het taalniveau van de toets te moeilijk is?
Juridisch, Wetten en regels over toegankelijkheid

Voldoet jouw financiële communicatie aan de Accessibility Act?

Werk je in de financiële sector? Dan moet al je klantinformatie vanaf 1 juli 2025 voldoen aan de eisen uit de Accessibility Act.
Alles over B1-niveau, Wetten en regels over toegankelijkheid

Waarom begrijpelijke taal in veiligheidsinstructies van levensbelang is

Volgens de Arbowet moeten werkgevers zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Toch zijn nog heel veel veiligheidsinstructies te ingewikkeld.
Alles over B1-niveau

Slecht nieuws duidelijk én vriendelijk brengen: zo doe je dat!

Slecht nieuws brengen is nooit leuk. Niet voor degene die het ontvangt, en ook niet voor degene die het moet schrijven.
AI tool laptop
B1 blijven doen, AI

Hoe AI je kan helpen om begrijpelijk te schrijven

AI-programma's als ChatGPT en Copilot maken je tekst in korte tijd korter, simpeler of actiever.
BureauTaal helpt organisaties om helder te communiceren op taalniveau B1. Dat bereiken we met trainingen, tekst en advies.
© 
2025
Tremani

Werken bij BureauTaal?

BureauTaal is gespecialiseerd in schrijven op taalniveau B1. We helpen overheden, zorginstellingen en bedrijven om een begrijpelijke organisatie te worden. Dat doen we door schrijftrainingen te geven aan de vakmensen binnen zo’n organisatie. Daarnaast herschrijven we hun moeilijke teksten naar taalniveau B1. Zo zorgen we dat organisaties efficiënter én klantvriendelijker gaan werken.
Op dit moment zijn we niet op zoek naar een nieuwe collega. Maar in de toekomst misschien weer wel. Wil je bij ons werken? Stuur dan gerust een open sollicitatie naar floor@bureautaal.nl.