Een begrijpelijk Studentenstatuut voor ArtEZ Hogeschool

14 april 2021

‘Een Studentenstatuut pak je als je iets wilt opzoeken. Hoe was die afspraak ook weer precies? We merkten regelmatig dat de tekst in het statuut ons dan niet goed hielp. De vaak ingewikkelde tekst gaf bijvoorbeeld geen duidelijk antwoord op de vraag.'

Aan het woord is Sabine van Krieken, Studentenzaken ArtEZ Hogeschool. BureauTaal herschreef vorig jaar in samenwerking met haar het Studentenstatuut van ArtEZ. Sabine kijkt met ons terug.

De juiste mensen aan boord

‘Achteraf denk ik dat ik er iets te gemakkelijk over dacht. Ik had het idee dat ik jullie de oude tekst zou geven. En dat ik een tijdje later de nieuwe versie terug zou krijgen. Maar zo was het niet. Zo’n statuut is een behoorlijk juridische tekst, waarbij de nuance in de tekst juist heel belangrijk is. Dan moet je met een groepje mensen beslissen over de nieuwe versie van de tekst. Dat doe je niet in je eentje. Gelukkig kan ik achteraf zeggen dat ik vanaf het begin de juiste mensen aan boord had. En vooraf nadenken over het proces is zeker belangrijk. Maar op een gegeven moment moet je ook gewoon beginnen.’

Artikel voor artikel

‘Bij elk hoofdstuk dat jullie bij BureauTaal herschreven, heb ik meegekeken. Dat ging artikel voor artikel. We wilden er natuurlijk zeker van zijn dat de inhoud van het statuut niet verandert door het te herschrijven. De oude tekst was soms zó ingewikkeld dat jullie veel vragen hadden. Vaak wist ik het antwoord wel. Maar over sommige vragen had ik ook contact met mijn collega’s. Het was fijn en leuk om te merken dat jullie mijn suggesties serieus namen.’

Puzzelen en respect houden

‘Soms was het wel ingewikkeld hoor. Niet iedereen voelt zich op z’n gemak bij een nieuwe versie van de tekst. Dan moet je puzzelen hoe je tegemoet kunt komen aan de visie van iemand anders. Ik heb daarbij geleerd hoe belangrijk het is om respect te houden voor de redenen waarom iemand iets op een andere manier wil dan ik. En dan te komen tot de ‘gulden middenweg’. Het hielp daarbij dat ik zelf net een schrijftraining bij jullie had gevolgd.’

De kwaliteit van het statuut wordt beter

‘Het nieuwe statuut bevalt heel goed. Ik heb positieve reacties gekregen. En wat grappig is: elk jaar vragen we bij alle afdelingen of er voor het nieuwe schooljaar aanpassingen nodig zijn in het statuut. Nu we de nieuwe tekst hebben, merken we dat deze vraag voor het eerst veel meer reacties oplevert. Het is voor iedereen begrijpelijker wat er eigenlijk in dat statuut staat. En daardoor kunnen onze collega’s beter met voorstellen komen voor aanpassingen. De kwaliteit wordt nu dus echt beter!’

Meer weten?

Heb je ook een reglement dat je in begrijpelijke taal wilt laten schrijven? Of een andere juridische tekst? Wij helpen je graag. Neem contact op met Floor, floor@bureautaal.nl of bel 0345 544 837.